Tør ikke bæsje og holder seg

Hjelpeartikkel for deg som følger metoden Pottetrening på 3 dager

Som vi skrev i avsnittet «Vil bare bæsje i bleie», er det en ny og uvant følelse for barnet å bæsje i potten. Det kan oppleves utrygt. Iblant hender det at barnet blir redd for å bæsje og holder seg, noe som kan føre til forstoppelse.

Vår erfaring er at barn kan overvinne frykten for å bæsje i potten med støtte fra foreldrene. Du kan hjelpe barnet ditt ved å følge trinnene under.

Det er en fordel om du samtidig jobber med å forklare og normalisere bæsj slik vi beskrev detaljert i avsnittet «Tiss går greit, men ikke bæsj».

Trinn 1: Bevar roen

Når barnet er redd for å bæsje og holder seg, kan man lett bli grepet av panikk fordi man ikke vil at barnet skal bli forstoppet eller ha det dårlig. Det er en forståelig reaksjon. Men det beste du kan gjøre, er å forsøke å slappe av og bevare roen. Si til deg selv at det får ta den tiden det tar, og at det snart går seg til. At du er rolig er nemlig avgjørende for at barnet også skal kunne være det. Hva du sier til barnet, har også stor betydning. Ikke bruk negative ord som for eksempel «redd for potten», «redd for å bæsje», «redd for at det skal gjøre ondt» eller lignende. Forklar bare at du skjønner at dette er helt nytt, og at det kan føles litt rart eller uvant å bæsje på potten i starten. Si at du er der hele tiden for å hjelpe barnet.

Trinn 2: Gi mat som gjør bæsjen myk

Ved å foreta visse endringer i kostholdet kan man gjøre avføringen mykere og sette fart på magen. Dermed blir det vanskeligere for barnet å holde seg, noe som er viktig for å unngå forstoppelse. Det at bæsjen kommer ut, er også viktig for å hjelpe barnet over frykten (trinn 3).

Pære, kiwi og kokosolje er de tre matvarene som etter vår erfaring fungerer aller best – og raskest. Kiwi og pære kan spises som de er, alternativt moses, kokes til pure eller blandes i en smoothie. Nyttig fett er også svært bra for å smøre systemet innenfra. Kokosolje er hvit og fast i romtemperatur og smaker godt, så den kan lett blandes i en smoothie eller spises som den er med skje. Gi én teskje morgen og kveld. Andre matvarer som kan hjelpe, er avokado, kokosmelk, sviskemos, ferskpresset appelsinjuice og linfrøavkok

Trinn 3: Fang bæsjen

Å hjelpe barnet så det får en fulltreffer i potten, kan gjøre underverker for å lette på frykten og hele situasjonen. Etter den første fulltrefferen pleier det gå mye bedre. For enkelte barn må det gjenta seg noen ganger til, men så slipper redselen vanligvis helt. Du kan gå frem på følgende måte:

Når du har gitt mat som gjør bæsjen myk og du merker at den er på vei, sørger du for at barnet er nakent nedentil og forsøker å fange bæsjen når den kommer ut. Barnet behøver ikke sitte på potten, det viktigste er at du får fanget den. Du kan føre potten inn bakfra eller holde rundt barnet ditt mens det bæsjer stående over potten. Alt som fungerer og får barnet ditt til å føle seg trygg, er bra. Du kan hviske beroligende «Jeg er her hos deg hele tiden». Deretter kan du vise barnet bæsjen og si «Se! Du har bæsjet på potten! Nå er det godt i magen, ikke sant?» Barnet kjenner seg som regel veldig lettet og blir både glad og stolt. La gjerne barnet bære potten inn på do og tømme og skylle ned. På den måten kan dere få bæsj i potten uten at barnet trenger å sitte på den, og således jobbe dere gjennom frykten sammen.

Du kan også hjelpe barnet ved å gi det et mentalt bilde som støtte16. Et eksempel er å si at det er en liten dør i rumpa som barnet kan åpne for at bæsjen skal komme ut. Dette mentale bildet kan hjelpe barnet å innse at det er det som styrer. At det kan velge å slippe bæsjen ut, og at det er ok. Det illustrerer at dette ikke er noe som bare skjer uten barnets samtykke, men at det er noe barnet er med på å bestemme over.

Hvis det har gått flere dager uten at barnet ditt har bæsjet, kan det være på sin plass å kontakte lege.


Ytterligere hjelpeartikler